Instituttet
8. marts 2021 2024-12-18 11:09Instituttet
Eksistens Instituttet
Om Eksistens Instituttet

Eksistens Instituttet er et ungt institut med et solidt fundament af erfaring og lidenskab. Bag instituttet står Mads Dahlgaard og Mads Vang, to erfarne ledere og praktikere med dybe rødder i feltet.
Mads Dahlgaard drev en psykoterapeutisk uddannelse fra 2016 under Centret for Trivsel og Velvære, mens Mads Vang, sammen med sin hustru Inge Hülsen, ledede Essens Instituttet fra 2012 til 2019. Begge har desuden udgivet en række bøger inden for psykoterapi og ledelse, hvilket vidner om deres dybdegående faglige engagement.
På trods af instituttets korte levetid har det allerede markeret sig internationalt. Vi har delt vores ekspertise om børn og unges trivsel på en konference i Shanghai, og vi har rådgivet den centrale ledelse i en kinesisk by med 7 millioner indbyggere. Samarbejdet med Kina fortsætter, og vi er allerede inviteret til en ny konference i slutningen af 2024.
Vores netværk strækker sig også til Italien, hvor vi samarbejder med et førende institut for familieopstilling. Her har vores studerende modtaget undervisning på Sicilien af nogle af de mest anerkendte eksperter i feltet. Med to erfarne ledere ved roret kombinerer Eksistens Instituttet praktisk indsigt, teoretisk dybde og et stærkt internationalt perspektiv, der sætter os i stand til at uddanne fremtidens terapeuter og ledere.
Eksistens Instituttets værdigrundlag
Hos Eksistens Instituttet bygger vi vores arbejde på et dybt forankret værdigrundlag, der tager udgangspunkt i menneskets essens og dets eksistentielle vilkår.
Vores mål er at skabe en verden, hvor mennesker, organisationer og samfund trives i harmoni med hinanden og med den større helhed.
Lidenskab som drivkraft
Vi tror på, at lidenskab er kernen i alt meningsfuldt arbejde. Lidenskaben for det menneskelige møde, for faglig udvikling og for det at gøre en forskel er det, der driver os og vores kursister fremad. Det er denne lidenskab, der gør læring levende og forandringer mulige.
Hele mennesket i centrum
Hos os handler uddannelse ikke kun om faglig viden, men om hele mennesket.
Vi ser krop, sind og ånd som en uadskillelig enhed og arbejder ud fra, at autenticitet, selvindsigt og relationelle færdigheder er afgørende for succes – både som leder, terapeut og menneske.
Relationens kraft
Vi anerkender, at relationer er fundamentet for al udvikling. Uanset om det handler om relationen mellem leder og medarbejder, terapeut og klient eller mellem mennesker generelt, skabes den største forandring i mødet med den anden.
Derfor vægter vi relationen som en central del af alle vores uddannelser og processer.
Ansvar og etik
Vi arbejder med stor respekt for de etiske dimensioner i vores fag og i livet generelt. At tage ansvar for sig selv, sine relationer og sine handlinger er en kerneværdi hos os. Vi tror på, at ægte ledelse og terapi kræver mod til at stå ved sig selv og tage ansvar for sine valg – altid med blik for det større fællesskab og den verden, vi er en del af.
Helhed og bæredygtighed
Vi stræber efter at skabe helhed i alt, hvad vi gør – både i menneskers liv og i den verden, vi er med til at forme. Vores uddannelser og tilgange er designet til at fremme bæredygtige løsninger, der tager hensyn til individet, fællesskabet og planeten.
Forskning og udvikling
Vi forpligter os til at være på forkant med udviklingen inden for psykoterapi, ledelse og sociale forandringer. Gennem forskning, praksis og refleksion sikrer vi, at vores metoder og undervisning hviler på et solidt fagligt fundament og samtidig udvikler sig i takt med verden omkring os.
En invitation til meningsfuld forandring
Vores værdigrundlag er ikke bare ord – det er retningsgivende for alt, hvad vi gør. Det er en levende og integreret del af vores praksis, der gennemsyrer vores undervisning, relationer og tilgang til både mennesker og samfund.
Hos Eksistens Instituttet inviterer vi dig til at tage del i en rejse mod dybere indsigt, stærkere relationer og en verden i balance. Sammen kan vi skabe en fremtid, der er lige så passioneret, ansvarlig og autentisk som det menneskelige møde selv.
Når det kommer til at drage ud i verden med de studerende, er det en del af deres uddannelsesprogram, at nogle af modulerne bliver afholdt i Sydspanien. Det er afgørende for at udvikle dygtige psykoterapeuter, at de kan udvise et dybt og engageret nærvær, og det er det, de arbejder på, når de er i Spanien.
De skriver begge for magasinet Psykopress, som sætter fokus på den psykoterapeutiske branche. Mads V. var medstifter af magasinet og fungerer som medredaktør. Mads Dahlgaard bruger en del tid på forskning og driver psykoterapeutforskning.dk, hvilket holder dem godt orienteret om, hvad der rører sig i branchen både i ind- og udland.
De samarbejder også med kollegaer om bogprojekter. Sammen med otte kollegaer udgav de bogen “Hvordan ruster vi vores børn til en ukendt fremtid”.
De har stort fokus på, hvordan de sammen med deres studerende kan gøre det lettere at være ung i Danmark. Derfor opfordrer de også deres studerende til at starte deres klienttræning med unge. Flere af deres studerende organiserer grupper og camps for unge.
De er opsatte på at disrupte branchen på en god måde. Derfor har de også oprettet en socialøkonomisk projektlederuddannelse, som henvender sig til psykoterapeuter og er en del af de studerendes pensum på deres sidste år. Ideen er at give de nødvendige værktøjer, så psykoterapeuter kan skabe projekter inden for de emner, de brænder for, og søge midler fra fonde. Med midler fra fonde bliver det også nemmere at få lokal kommunal støtte til projekterne. Derved har de skabt en mulighed for psykoterapeuter til at være mere aktive og ikke blot vente på, at klienter banker på deres dør for psykoterapi alene.

Mads Dahlgaard
Uddannelsesleder
Mads Dahlgaard (cand. psych.) er uddannet inden for psykoterapi og filosofi.
Han har praktiseret siden 2009 og drevet uddannelse siden 2015.
Derudover er Mads stifter, ejer og uddannelsesansvarlig for uddannelsen og forfatter til bøger om psykoterapi, filosofi og børneopdragelse.
Mads forsker i psykoterapi og skriver bl.a. på bloggen psykoterapiforskning.dk.
– “For mig giver en god psykoterapeutuddannelse de studerende et psykoterapeutisk fundament bestående af et dybt praktisk kendskab til psykoterapeutiske virkningsfaktorer, en bred vifte af psykoterapeutiske færdigheder og en indføring i de mest anerkendte psykoterapeutiske metoder og retninger. En god uddannelse er i min optik en åben uddannelse. De studerende kan søge viden og inspiration fra eksterne kilder, da det giver både dybde og bredde til deres psykoterapeutiske forståelse.
Yderligere synes jeg, at den filosofiske praksis tilbyder et perspektiv inden for hjælpekunsten, som ellers traditionelt er overset inden for psykoterapi.
Yderligere bør en god psykoterapiuddannelse udruste de studerende i de nyeste fund og tendenser inden for psykoterapiforskningen, som eksempelvis viser, at nogle af de interventioner, vi “plejer” at bruge og tror har god effekt, kan gøre mere skade end gavn, og de fund viser, hvad der rent faktisk gavner det terapeutiske udbytte. På den baggrund understøtter en god uddannelse de studerende i at udvikle en Deliberate Practice-rutine, så de kan træne og lære at mestre de færdigheder, som står for den største del af det terapeutiske udbytte. Det er der for få uddannelser, der gør i dag.
Jeg har svært ved at forestille mig, at der kommer dygtige terapeuter ud, hvis uddannelsen primært er baseret på metodelære.
Det er helt klart, at en god uddannelse har et særligt fokus på de studerendes trivsel og et godt studiemiljø, og at uddannelsen tager medansvar for de studerendes fremtidsønsker med deres uddannelse.” (Fra interview i marts 2022)

Mads Vang Christensen Uddannelsesansvarlig
Mads Vang Christensen er psykoterapeut med egen praksis gennem 28 år.
Desuden er han Leder af Institut for sundhed og trivsel som arbejder med formåls- & værdibaseret lederskab, social ansvarlighed og trivsel gennem kurser og konsulentydelser.
Mads er stifter af Essens Instituttet 2012- 2019, som havde uddannelser indenfor organisation og psykoterapi. Og han har skrevet bøger og udviklet en del modeller indenfor psykologi og organisation.
– “For mig så gælder det om at formidle psykoterapiens virke, metoder og menneskekundskaber så praktisknært og så vedkommende, at man kan smage det, eller mere sanse det. Altså at det bliver en læring til kroppen, som en slags sanselig overlevering.
For mig er psykoterapi er ikke et fag, men en måde at være i verden på, en måde at leve livet på, en art stræben efter det gode liv, at gøre det godt for sig selv og andre. Derfor skal lidenskaben med i formidlingen, i det læringsrum, i det terapeutiske felt, det skal være intenst og levende.
Jeg er meget stolt over at vores uddannelse er funderet i vores samtid og at vi har bygget den op som 4 uddannelser, således at de studerende kan komme hurtigt i gang med at arbejde med mennesker og at deres erfaring bliver under supervision, bliver til en større erfaring i udbygningen af de følgende uddannelser, som ender op i en faglig stærk bred fagligt psykoterapeutuddannelse.
Endeligt glæder jeg mig til at vi får ruster vores studerende til at skabe social økonomiske projekter, hvor de kan søge midler eller kommunerne og at bidrage til disse nødvendige projekter. Vi har nemlig skabt et social økonomisk projektledermodul, på en intensiv uge i Spanien”