4-årig psykoterapeutuddannelse
2. februar 2021 2025-01-23 11:114-årig psykoterapeutuddannelse
Psykoterapeut uddannelse
- en 4-årig uddannelse i oplevelsesorienteret psykoterapi
Om uddannelsen til psykoterapeut

Psykoterapeutisk dannelse
Instituttets vigtigste opgave er at stå for dannelsen af de kommende psykoterapeuter, og det sikrer vi gennem forskellige tiltag, hvor der er flere essentielle spor på spil; proces, praksis, faglighed, professionalisme og færdighedstræning.
Proces, da den enkelte studerende skal i dybden med egne processer for at kunne holde rummet for kommende klienter og deres processer. Psykoterapi er procesarbejde.
Praksis, da en vigtig del af den terapeutiske dannelse er at få praksiserfaring og mærke procesarbejdet og bringe sin faglighed i spil.
Faglighed, da psykoterapi også er en fagdisciplin, som hviler på teorier, metoder og en forskningstradition, som den dannede psykoterapeut har et forankret kendskab til.
Professionalisme, da psykoterapi også er en profession, som har med meget sårbare mennesker at gøre, og derfor kræver det en del at bygge en etisk ansvarlig og bæredygtig forretning op.
Færdighedstræning, da det er “kongevejen til excellence”, og vi benytter derfor vi nyeste virkemidler til at udvikle og træne psykoterapeutiske færdigheder.


Den psykoterapeutiske dannelsesrejse
I løbet af psykoterapeutuddannelsens 4 år skal den studerende gennem en form for dannelsesrejse, som kort kan skitseres således:
1. år – ind i essensen
2. år – ud i relationerne
3. år – ind i lidenskaben
4. år – ud i eksistensen
Ind i essensen tilbyder især et blik indad på den enkelte studerendes personlige udvikling – hvem er jeg som helt menneske? Derudover præsenteres den humanistiske psykoterapi samt essentielle modeller og teorier inden for psykoterapien og udviklingspsykologien samt træning af de mest essentielle terapeutiske færdigheder, når det kommer til dokumenteret psykoterapeutisk effekt. Bestået skriftlig og mundtlig eksamen kvitteres med et diplom som Relationspraktiker.
Ud i relationerne tilbyder mere af det samme, men med øget fokus på at udvide den terapeutiske praksis med skærpelse og træning af terapeutiske færdigheder og coachende tilgange. År 1 og 2 tilbyder tilsammen kendskab til fem hovedretninger inden for psykoterapien: dynamiske, systemiske, kognitiv-adfærdsterapeutiske, humanistiske og kropspsykoterapeutiske tilgange. Bestået skriftlig og mundtlig eksamen kvitteres med et diplom som Coach og Samtaleterapeut.
Ind i lidenskaben vender fokus fra hvem de studerende er som mennesker til, hvem de er som psykoterapeuter. Hvad brænder de for? Hvor er deres styrker og svagheder? Der vil være fokus på filosofiske og eksistentielle perspektiver samt at finde sig selv som terapeut. Bestået skriftlig og mundtlig eksamen kvitteres med et diplom som Eksistensterapeut.
Ud i eksistensen tilbyder en dybere indføring, forståelse og træning inden for psykoterapien samt andre hjælpekunster og hvornår de har deres forcer. Derudover vil der være fokus på, hvordan man hjælper de mest lidende, samt kender sine egne styrker og begrænsninger. Bestået skriftlig og mundtlig eksamen kvitteres med et diplom som Psykoterapeut fra Eksistens Instituttet.

Hvad kan man bruge en uddannelse til?
Denne uddannelse udmærker sig ved:
Vi tilbyder på uddannelsen til integrativ psykoterapeut med humanistisk fænomenologisk udgangspunkt de studerende at få fire diplomer på de fire år (faktisk er det syv), uddannelsen varer, nemlig:
- Relationspraktiker
- Coach og samtaleterapeut
- Eksistensterapeut
- Psykoterapeut
Alle årene er psykoterapiorienterede; du bliver ikke coach eller filosof ved at få certificeringerne, men du kan og er trænet i at coache og praktisere filosofisk vejledning. Begge nævnte tilgange kan tilbyde et udvidende og gavnligt perspektiv til psykoterapien. Udover det betyder det, at du som studerende i løbet af uddannelsen ‘beviser’ din kunnen og derfor kan starte egen praksis, gøre godt og tjene penge i løbet af uddannelsen. Det er godt for den studerende, men også for dem, som modtager hjælpen. Vi har i løbet af uddannelsen mulighed for at tilbyde ekstraordinær supervision.
Udover at de fire år hvert udløser en certificering giver der som en del af uddannelsen også diplom, som:
- Stresscoach
- Socialøkonomisk projektleder
- Aktionsforsker
Disse forløb er integreret i psykoterapeut uddannelsen, men tages sideløbende.
Psykoterapiforskningen har de seneste årtier haft et særligt fokus på, hvad der gør, at psykoterapi virker, og en stor del af det terapeutiske udbytte skyldes faktorer, der går på tværs af metoder. Kardinaldyderne er de virkningsfaktorer, som er direkte knyttet til terapeuten, og som denne kan lære at mestre til gavn for klienterne. De terapeutiske kardinaldyder inkluderer blandt andet evnen til at bemærke brud i den terapeutiske alliance samt at reparere denne, at være sikker og flydende i sin kommunikation, at udvise varme og empati m.fl. Vi kalder dem dyder, fordi viden om disse fordrer en etisk forpligtelse.
Alt for mange psykoterapeuter får ikke brugt deres fine uddannelse til at gøre godt for andre. Alt for mange psykoterapeuter er ensomme i deres erhverv, og det ønsker vi at gøre op med og tage ansvar for. Det gør vi ved at have en lang række tiltag, som hjælper de studerende i gang med egen praksis som en mulighed allerede efter første år af uddannelsen.
Et af de mere ambitiøse tiltag er at lære socialøkonomisk projektledelse. Med socialøkonomisk projektledelse i ryggen kan den studerende bruge sine kompetencer og færdigheder fra uddannelsen til at gøre verden til et bedre sted og komme tættere på at leve af sin lidenskab.
I forhold til uddannelse af psykoterapeuter peger psykoterapiforskningen på, at de klassiske uddannelser ikke gør de studerende til bedre psykoterapeuter. Dem, der er gode psykoterapeuter, var det allerede før studiestart. En tese, som Carl Rogers allerede havde i 50’erne. Metaanalyser inden for psykoterapiforskningen har også vist, at supervision, egenterapi og erfaring ikke bidrager til, at vi bliver bedre terapeuter.
Et helt nyt paradigme inden for psykoterapeuttræning er Deliberate Practice, som modsat de klassiske uddannelser har vist sig at bidrage til at skabe bedre psykoterapeuter, blandt andet ved at undersøge, hvad der kendetegner såkaldte superterapeuter, som er så gode terapeuter, at uanset hvilke klienttyper de sidder med, oplever klienterne et bedre udbytte af terapien.
Et af de mere ambitiøse tiltag er at lære socialøkonomisk projektledelse. Med socialøkonomisk projektledelse i ryggen kan den studerende bruge sine kompetencer og færdigheder fra uddannelsen til at gøre verden til et bedre sted og komme tættere på at leve af sin lidenskab.
Psykoterapiforskningen har udviklet sig meget de seneste år, og der er kommet et øget fokus på, hvad kurser og uddannelser gør ved psykoterapeuters effekt, og nedslående nok har de fleste uddannelsesinstitutioner ikke kunnet vise, at de gør deres studerende til bedre psykoterapeuter. Vi benytter måleredskaber til at vurdere de studerendes interpersonelle færdigheder og følger de studerendes udvikling tæt. Derved kan vi også bevise, at det, de studerende lærer på denne psykoterapeutuddannelse, faktisk gør dem til bedre psykoterapeuter.
Et andet karaktertræk ved de såkaldte superterapeuter er, at de er opdateret inden for psykoterapiforskningen omkring hvad der virker, og for hvem det virker, kombineret med Deliberate Practice træningen. Psykoterapiforskningen er i konstant udvikling og tilbyder nye og bedre perspektiver, som metodefokuserede uddannelser ikke har blik for. Blandt andet er der evidens for, at psykoterapeutiske forandringsprocesser forløber gennem tre terapeutiske tiltag/veje, og en god terapeut mestrer at facilitere forandringer via alle tre.
Efter første år og bestået eksamen i børne-, ungdoms-, og familievejledning har du mulighed for at starte egen praksis. Hos Center for Trivsel & Velvære har vi også nogle samarbejdspartnere og kan efter den studerendes ønske arbejde på at tilbyde betalt klientel i kategorien børn og unge inklusiv supervision. Gør vi regnestykket op, skal der få klienter til, for at uddannelsen er betalt.
Uddannelsen til psykoterapeut er REG. godkendt
Som uddannet psykoterapeut hos Eksistens Instituttet har du den uddannelsesmæssige baggrund til at kunne ansøge om at blive registreret (REG.) psykoterapeut.
Registreringsordningen er en brancheadministreret kvalitetssikring, der retter sig mod personer, der udøver sundhedsmæssig virksomhed uden for det offentligt finansierede sundhedsvæsen, og som ikke er autoriseret. Varetagelsen af ordningen sker af FaDP i samarbejde med landets overordnede sundhedsfaglige tilsynsmyndighed, Styrelsen for Patientsikkerhed, der er øverste tilsynsførende med ordningen.
De mest øjensynlige fordele ved reg.-ordningen og medlemskab hos FaDP for dig er:
- At du bekræftende kan svare positivt på folks skepsis over for din psykoterapeut uddannelse.
- At du kan modtage kunder fra nogle forsikringsselskaber
- At du kan dokumentere kvalitetssikring til kommende eller nuværende samarbejdspartnere. Hvilket kan påvirke løn og ansættelsesmuligheder positivt.
- At du får en erhvervsforsikring som medlem af FaDP.
Praktisk info:

Uddannelsen varer fire år og består af i alt 28 fysiske moduler, kombineret med ca. 3 timers ugentlig onlineundervisning, udenfor almidelig arbejdstid. De fysiske moduler er struktureret som praksis- og procesdage over tre sammenhængende dage:
- Torsdag: Kl. 9:00 – 17:00
- Fredag: Kl. 9:00 – 17:00
- Lørdag: Kl. 9:00 – 15:00/16:00
Undervisningen finder sted i Center for Trivsel & Velvære, beliggende på Nørre Voldgade 21A, 1358 København K.
To af modulerne er studieture af én uges varighed, som finder sted på henholdsvis 2. og 4. år af uddannelsen.
Psykoterapi uddannelse pris:
Grundprisen er 49.900 kr. pr. år eksklusiv udgifter til to returflybilletter (ca. 2.500 kr. i alt) og frokost under modulerne. Prisen inkluderer dog alt andet: te, kaffe, snacks og et kompendium med undervisningsmateriale.
Dette skaber en helhedsorienteret og fleksibel ramme for uddannelsen, der kombinerer praktisk erfaring, fordybelse og en stærk teoretisk base.
Opstart og moduldatoer 2025
Der er opstart den sidste torsdag i august, hvert år.

Mød vores studerende
Mød Cecilie – Studerende på Eksistens Instituttets psykoterapeut uddannelse
Cecilie er i gang med 2. år på vores 4-årige psykoterapeutuddannelse, og hun har allerede taget de første skridt som praktiserende psykoterapeut. I denne video deler hun, hvorfor hun valgte Eksistens Instituttet, og hvordan støtten fra undervisere og medstuderende har givet hende modet til at arbejde med klienter allerede nu – og med stor succes.